Info

Więcej o mnie.















Moje rowery
Archiwum bloga
- 2025, Maj7 - 6
- 2025, Kwiecień10 - 8
- 2025, Marzec8 - 2
- 2025, Luty12 - 7
- 2025, Styczeń10 - 2
- 2024, Grudzień1 - 1
- 2024, Listopad8 - 5
- 2024, Październik15 - 11
- 2024, Wrzesień10 - 8
- 2024, Sierpień6 - 4
- 2024, Lipiec6 - 5
- 2024, Czerwiec3 - 3
- 2024, Maj9 - 7
- 2024, Kwiecień9 - 1
- 2024, Marzec10 - 5
- 2024, Luty2 - 2
- 2024, Styczeń3 - 1
- 2023, Grudzień3 - 1
- 2023, Listopad2 - 0
- 2023, Październik2 - 0
- 2023, Wrzesień5 - 4
- 2023, Sierpień4 - 0
- 2023, Lipiec5 - 0
- 2023, Czerwiec1 - 0
- 2023, Maj2 - 0
- 2023, Kwiecień3 - 0
- 2023, Marzec5 - 0
- 2023, Luty5 - 0
- 2023, Styczeń4 - 0
- 2022, Grudzień3 - 0
- 2022, Listopad2 - 0
- 2022, Październik4 - 0
- 2022, Wrzesień5 - 0
- 2022, Sierpień4 - 0
- 2022, Lipiec4 - 3
- 2022, Czerwiec13 - 8
- 2022, Maj10 - 8
- 2022, Kwiecień5 - 5
- 2022, Marzec6 - 2
- 2022, Luty2 - 2
- 2022, Styczeń2 - 1
- 2021, Grudzień5 - 1
- 2021, Listopad6 - 1
- 2021, Październik5 - 2
- 2021, Wrzesień7 - 0
- 2021, Sierpień5 - 2
- 2021, Lipiec2 - 0
- 2021, Czerwiec6 - 6
- 2021, Maj4 - 8
- 2021, Kwiecień6 - 11
- 2021, Luty1 - 1
- 2021, Styczeń2 - 3
- 2020, Grudzień4 - 7
- 2020, Listopad4 - 1
- 2020, Październik1 - 1
- 2020, Wrzesień2 - 0
- 2020, Sierpień9 - 8
- 2020, Lipiec5 - 0
- 2020, Czerwiec7 - 5
- 2020, Maj5 - 4
- 2020, Kwiecień4 - 0
- 2020, Marzec22 - 11
- 2020, Luty37 - 11
- 2020, Styczeń40 - 20
- 2019, Grudzień34 - 8
- 2019, Listopad41 - 0
- 2019, Październik40 - 2
- 2019, Wrzesień42 - 3
- 2019, Sierpień28 - 0
- 2019, Lipiec50 - 9
- 2019, Czerwiec35 - 0
- 2019, Maj36 - 3
- 2019, Kwiecień34 - 4
- 2018, Grudzień6 - 0
- 2018, Listopad12 - 2
- 2018, Październik16 - 0
- 2018, Wrzesień22 - 0
- 2018, Sierpień16 - 0
- 2018, Lipiec21 - 0
- 2018, Czerwiec23 - 0
- 2018, Maj17 - 11
- 2018, Kwiecień29 - 6
- 2018, Marzec25 - 0
- 2018, Luty30 - 6
- 2018, Styczeń29 - 6
- 2017, Grudzień27 - 0
- 2017, Listopad23 - 0
- 2017, Październik19 - 2
- 2017, Wrzesień25 - 0
- 2017, Sierpień20 - 0
- 2017, Lipiec26 - 3
- 2017, Czerwiec32 - 4
- 2017, Maj30 - 2
- 2017, Kwiecień36 - 0
- 2017, Marzec30 - 0
- 2017, Luty21 - 2
- 2017, Styczeń21 - 1
- 2016, Grudzień24 - 1
- 2016, Listopad25 - 4
- 2016, Październik29 - 0
- 2016, Wrzesień31 - 6
- 2016, Sierpień28 - 3
- 2016, Lipiec35 - 2
- 2016, Czerwiec32 - 2
- 2016, Maj45 - 2
- 2016, Kwiecień32 - 0
- 2016, Marzec31 - 1
- 2016, Luty26 - 0
- 2016, Styczeń29 - 1
- 2015, Grudzień27 - 0
- 2015, Listopad26 - 0
- 2015, Październik28 - 6
- 2015, Wrzesień27 - 2
- 2015, Sierpień32 - 0
- 2015, Lipiec29 - 4
- 2015, Czerwiec21 - 0
- 2015, Maj32 - 1
- 2015, Kwiecień25 - 0
- 2015, Marzec23 - 0
- 2015, Luty7 - 0
- 2015, Styczeń16 - 0
- 2014, Grudzień15 - 8
- 2014, Listopad20 - 0
- 2014, Październik26 - 10
- 2014, Wrzesień26 - 4
- 2014, Sierpień26 - 5
- 2014, Lipiec32 - 3
- 2014, Czerwiec28 - 1
- 2014, Maj29 - 13
- 2014, Kwiecień28 - 2
- 2014, Marzec27 - 5
- 2014, Luty26 - 8
- 2014, Styczeń29 - 11
- 2013, Grudzień31 - 16
- 2013, Listopad27 - 18
- 2013, Październik31 - 29
- 2013, Wrzesień27 - 10
- 2013, Sierpień26 - 0
- 2013, Lipiec25 - 2
- 2013, Czerwiec30 - 11
- 2013, Maj31 - 21
- 2013, Kwiecień29 - 42
- 2013, Marzec19 - 17
- 2013, Luty16 - 10
- 2013, Styczeń25 - 36
- 2012, Grudzień19 - 15
- 2012, Listopad24 - 7
- 2012, Październik24 - 0
- 2012, Wrzesień25 - 3
- 2012, Sierpień27 - 0
- 2012, Lipiec29 - 8
- 2012, Czerwiec13 - 14
- 2012, Maj4 - 0
- 2012, Marzec2 - 0
- 2011, Listopad1 - 0
- 2011, Październik2 - 0
- 2011, Wrzesień1 - 0
- 2011, Sierpień1 - 0
- 2011, Czerwiec3 - 0
- 2011, Maj1 - 0
- 2011, Kwiecień3 - 0
- 2011, Marzec3 - 0
- 2011, Luty1 - 0
- 2011, Styczeń1 - 0
Serwis piasty Shimano Nexus 3 z hamulcem Torpedo.
Środa, 28 grudnia 2016 · dodano: 28.12.2016 | Komentarze 0
Niedawno pękło BUBkowi pięć tysięcy, więc przyszedł czas na konserwację piasty Shimano Nexus 3 z hamulcem Torpedo. Shimano zaleca serwis piast biegowych (planetarnych) co pięć tysięcy, a że na tej jeżdżę od nowości, to warto zaglądnąć co tam w środku piszczy. Rower używany do jazdy w mieście, głównie; czasem zdarzy się "offroad", czyli wjechanie nim do lasu. Nie mniej jednak rower jest używany prawie codziennie, przez cały rok, a śpi przypięty na dworze. Tak więc lekko nie ma.
W pracy trochę "przymusowy" urlop, więc zabrałem się za to w warunkach polowych w domu.
Zaczynamy od zdjęcia tylnego koła. Żeby to zrobić trzeba najpierw odkręcić clickbox.

Po jego zdjęciu powinien pokazać się popychacz odpowiedzialny za zmianę biegów.

W większości rowerów miejskich (głównie holenderskich marek) trzeba poluzować najpierw napinacz łańcucha.


W przypadku rowerów z hamulcem kontrującym (Torpedo) należy również odkręcić ramię hamulca od obejmy na ramie.

W ten sposób mamy koło gotowe do wyjęcia z ramy.

Następnym krokiem jest zdjęcie pierścienia zabezpieczającego zębatkę oraz samą zębatkę. Gdy to zrobimy, należy odwrócić koło na drugą stronę i rozkontrować z tej strony łożyska, czyli po prostu odkręcić ramę hamulca z bieżnią łożysk.





Hamulec uwolniony, po jego zdjęciu powinien pokazać się taki widok:



Wszystko w środku brudne, ale części - łożyska i bieżnie nie zużyte. Następnym krokiem jest wyjęcie wkładu. Powinien wyjść bez problemu, czasem jednak trzeba gumowym młotkiem puknąć w ośkę od strony hamulca, trzymając jednocześnie piastę z drugiej strony, żeby się nie uszkodziła przy niespodziewanym upadku.

Wkład, jak widać, również brudny, ale gdzieniegdzie widać nawet resztki fabrycznego smaru. Podobnie wygląda korpus. Całość brudna, ale nie zużyta. Nexus 3 jest dość prostą piastą planetarną, słabo uszczelniona, ale prostota konstrukcji pozwala na długotrwałą eksploatację.

Jeżeli ktoś jest choć trochę ogarnięty technicznie, to nie powinno być problemu z rozebraniem wkładu piasty na (prawie) czynniki pierwsze.

Takie rozłożenie piasty gwarantuje dobre dojście do kluczowych elementów i dobre ich wyczyszczenie. Zachowanie czystości takich elementów, jak wałeczek słoneczny, satelitek i wszelkiego rodzaju piesków i innych zapadek jest kluczowa do poprawnej pracy piasty i zmiany biegów.


Po doprowadzeniu wnętrzności do czystości, można pomału przystąpić do smarowania i składania piasty. Ja przy okazji wymieniłem kamień rozporowy hamulca Torpedo, ponieważ w starym pojawił się uszczerbek, który kiedyś narobił mi problemów.

Składanie wkładu jest dokładnym odwróceniem procesu rozbierania ;) Z tym, że po drodze smarujemy odpowiednie miejsca odpowiednimi smarami.









Po nasmarowaniu składamy całość do kupy - wkład wkładamy do korpusu, zakładamy hamulec i kontrujemy tak, żeby piasta swobodnie się toczyła, ale tak, żeby nie było luzu.


Po skontrowaniu piasty z obu stron, ponownie obracamy koło, zakładamy plastikowy kołnierz uszczelniający.

Oraz stalową podkładkę dystansową.

A na sam koniec zębatkę i pierścień zabezpieczający.

Na sam koniec zakładamy koło z powrotem do roweru, pamiętając o należytym naciągnięciu łańcucha napinaczami i prawidłowym założeniu żółtej podkładki fiksacyjnej. Następnie montujemy osłonę łańcucha i włala! :) Jak widać, nie jest to trudne, a jednak wyczyszczenie i ponowne nasmarowanie piasty bardzo pomaga i ogranicza zużywanie się części. Następny serwis piasty po kolejnych pięciu tysiącach :) No i przydałby się wpis o długodystansowym teście BUBka, ale to w wolnej chwili :)
Podczas serwisu potrzebne mi były:
- klucze imbusowe 2,5mm do odkręcenia napinaczy łańcucha,
- klucz płasko - oczkowy 15mm do odkręcenia śrub osi koła,
- klucze do konusów, w rozmiarach 22, 17 i 15mm,
- dwa płaskie klucze 10mm do odkręcenia ramienia hamulca (w zależności od użytych śrub),
- czysta szmatka,
- skuteczny odtłuszczacz do dobrego wyczyszczenia brudnych części,
- smar do łożysk tocznych,
- smar Shimano do piast biegowych (planetarnych),
- smar do hamulców Shimano,
- trochę wolnego czasu,
- piwo.
Piasty Shimano Nexus 3 (i wielu innych), części do nich, jak wkłady, łożyska, manetki czy inne znajdziecie TU.